Tagi
Danuta Stenka  (1)

Zamów Newsletter

Wysłano
X

Przedstawieniem "Szaweł" Teatru Modrzejewskiej z Legnicy rozpoczął się IV Festiwal Genius Loci. Impreza odbywała się w teatrze Łaźnia Nowa w Nowej Hucie.


Celem imprezy - według organizatorów - było zaprezentowanie młodych twórców oraz przedstawienie tej dzielnicy Krakowa jako miejsca przyjaznego kulturze.

Festiwal podzielony był na dwie części: teatralny Prolog i teatralno - muzyczne Inspiracje.

W Prologu legnicki teatr Prezentował publiczności trzy przedstawienia: 2 i 4 grudnia "Szaweł" w reż. Jacka Głomba, 6-7 grudnia "Made in Poland" w reż. Przemysłwa Wojcieszka oraz 9-10 grudnia "Plac Wolności" w reż. Lecha Raczaka.

Część Inauguracje trwała do 17 grudnia. Rozpoczęłą się projektem Piotra Waligórskiego pt. Demo. Autor przedstawił w nim swoją interpretację dramatów Piotra Demirskiego.

Festiwal zakończył muzyczny projekt Zgniatacz Dźwięku. Wystąpiły w nim m.in. zespoły z Nowej Huty grające muzyke rap, rock i reagge oraz węgierska grupa Balkan Fanatik, grająca w stylu electro-folk. Odbył się również jam session w wykonaniu nowohuckich kapeli oraz orkiestry dętej.

Zadaniem wszystkich edycji festiwalu jest oddanie głosu młodym, niezależnym twórcom oraz likwidacja podziałów między sztuką oficjalną i offową. Organizatorzy chcieli również pokazać kulturalne oblicze Nowej Huty, jako miejsce, które pod tym względem może stanowić konkurencję dla Krakowa.

 

SPAKTAKLE PREZENTOWANE W RAMACH FESTIWALU:

SZAWEŁ

2 i 4 grudnia 2005

Obsada:
Szaweł-Paweł - Przemysław Bluszcz
Arcykapłan - Tadeusz Ratuszniak
Rebeka, kobieta z Damaszku - Anita Poddębniak
Druzylla, jej córka - Katarzyna Dworak
Tymoteusz, jej syn - Tomasz Radawiec
Barnaba, przyjaciel Tymoteusza - Paweł Wolak
Piotr apostoł    - Bogdan Grzeszczak
Rufus, rzymski legionista - Janusz Chabior
Murena, rzymski legionista - Marek Sitarski
Hermas, poganin, Grek - Tadeusz Ratuszniak
Persyda, poganka, Greczynka - Ola Maj
Ruben, Żyd - Lech Wołczyk
Samuel, Żyd - Tomasz Sobczak
Estera, Żydówka - Małgorzata Urbańska
    - Człowiek w kapturze

 

"Szaweł" Roberta Urbańskiego w reżyserii Jacka Głomba jest to wyrwana z antycznej scenerii opowieść o Pawle z Tarsu. Współczesny, mocny, skłaniający do refleksji spektakl o człowieku, który zmienił siebie i stara się zmienić świat. Historia apostoła przeniesiona do współczesności pokazuje człowieka uwikłanego w konflikty, nie tylko z własnym sumieniem, ale także z otaczającymi go współwyznawcami, z grupą ludzi żyjącą we własnym, zamkniętym świecie.

MADE IN POLAND

6 i 7 grudnia 2005

Teatr im. Heleny Modrzejewskiej
data premiery:     21-11-2004

reżyseria: Przemysław Wojcieszek
scenografia: Małgorzata Bulanda
muzyka: Bartek Straburzyński

Obsada:
Boguś - Eryk Lubos (gośc.)
Karina - Katarzyna Dworak
Monika - Justyna Pawlicka
Irena matka Bogusia - Anita Poddębniak
Marianna - Małgorzata Urbańska
Fazi - Przemysłąw Bluszcz
Wiktor - Janusz Chabior
Ks. Edmund - Bogdan Grzeszczak
Emil - Tomek Radawiec
Pan Witek - Tadeusz Ratuszniak
Grześ - Paweł Wolak
Sztajf  - Lech Wołczyk

"Made in Poland" - sztuka z Teatru im. H. Modrzejewskiej z Legnicy, opowiadająca o dylematach zbuntowanego chłopaka z blokowiska. Przez wielu krytyków spektakl został uznany za wydarzenie roku, a w 2005 Przemysław Wojcieszek za jego reżyserię otrzymał Laur Konrada, główną nagrodę na Ogólnopolskim Festiwalu Sztuki Reżyserskiej "Interpretacje".

"Piekary, największe blokowisko Legnicy. Wieczór, na ulicach pusto, tylko przed sklepem faceci w bluzach z kapturami palą fajki i przyglądają się uważnie nielicznym przechodniom. Nagle poruszenie: na parking wbiega chłopak w czarnej bluzie, w ręku trzyma gruby metalowy pręt. Podbiega do jednego z aut i zaczyna walić w karoserię, aż pryska lakier. „Wstawać, skurwysyny, wstawać! To rewolucja! Przyłączcie się!” – krzyczy do ludzi, którzy wyglądają z okien bloku. […] Ta scena nie pochodzi z reportażu o polskich blokowiskach. To początek przedstawienia teatralnego „Made in Poland”, które w Legnicy zrealizował Przemysław Wojcieszek, młody filmowiec nagrodzony na ostatnim festiwalu w Gdyni za film „W dół kolorowym wzgórzem”. Sztuka […] opowiada o chorym z nienawiści chłopaku z bloków, który porzuca ministranturę i z napisem „fuck off” wytatuowanym na czole rusza przez osiedle, nawołując do buntu […]. Pierwsze sceny były tak realistyczne, że podczas premiery jeden z widzów próbował wezwać policję. […] To jedna z najciekawszych polskich sztuk o pokoleniu „no future”. Wojcieszek pokazuje pułapkę ślepej anarchii, w którą wpada główny bohater. Rozbijanie samochodów i budek telefonicznych nie rozwiązuje żadnego z problemów, przeciwnie, tworzy nowe. Zarazem sztuka pokazuje ideowe podziały w społeczeństwie: Wojcieszek stawia swojego zbuntowanego bohatera pomiędzy charyzmatycznym księdzem a byłym nauczycielem polskiego, wielbicielem poezji Władysława Broniewskiego. W ich sporze o istnienie Boga słychać dalekie echa „Nie-Boskiej komedii” i rozmowy między Henrykiem i Pankracym. Aktorzy grają uskrzydleni świetnym scenariuszem."

Roman Pawłowski, „Gazeta Wyborcza
Leszek Pułka, „Gazeta Wyborcza”

 

PLAC WOLNOŚCI

9, 10 grudnia 2005
 
Reżyseria: Lech Raczak
Scenografia: Bohdan Cieślak i Piotr Tetlak
Kostiumy: Małgorzata Bulanda
Muzyka: Lech Jankowski

Plac Wolności  to autorskie przedstawienie niegdysiejszego szefa Teatru Ósmego Dnia, ubrana w cyrkowy kostium panorama XX wieku, przedstawiona w sto minut, rozpięta pomiędzy groteską, poezją a pełną dramatyzmu rodzinną sagą.

Spektakl był wydarzeniem XV edycji Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego Malta w Poznaniu (2005). W dwa lata później jego telewizyjną wersję zrealizowało Polskie Wydawnictwo Audiowizualne. Na ten cel spektakl przeniesiono z pierwotnej przestrzeni – nieistniejącej już Sceny na Ściegiennego – do hali fabrycznej przy ul. Jagiellońskiej, miejsca pierwszego nagradzanego spektaklu teatru w Legnicy – Złego Jacka Głomba.

 

KOMBINAT - STREFA OCHRONNA

16 grudnia 2005

Inauguracja projektu
 
"Przede wszystkim współczesna dramaturgia, ale też próby podjęcia myśli klasyków. Teatr, ale taki, do którego zapraszani będą artyści nieteatralni. Scena impresaryjna, na której pokazywane będą najciekawsze spektakle z całej Polski.
„Strefa ochronna” to wolna przestrzeń artystyczna, w której spotykać się będą młodzi i doświadczeni twórcy: artyści teatralni i poeci czy twórcy sztuk wizualnych – Tak opisywał strefę ochronną w dniu inauguracji Bartosz Szydłowski".

 

IFIGENIA – MOJA SIOSTRA / Stowarzyszenie Teatralne Usta – Usta

16 grudnia 2005

2 grudnia w Warszawie odbyła się premiera, a już 16 grudnia spektakl Marcina Libera, można było zobaczyć w Łaźni Nowej.

Dramaturg: Paweł Sala
Reżyser, opracowanie tekstu: Marcin Liber
Muzyka: Digital Princezz, Lubomir Kayanis Jędrasik
Grają: EST- Przemysław Stippa, IFI - Aleksandra Bożek
Ruch sceniczny: Paweł Mikołajczyk
Video: Oczy Niebieskie
Sponsor: Miasto St. Warszawa, Stowarzyszenie Le Madame
Producent: Katarzyna Szustow

„Archetypiczna miłość siostry i brata zostaje przekuta w genderową opowieść o dzieciach z pokolenia techno, SMS i równouprawnienia płci. (...) Kawał  agresywnego teatralnego mięcha.”
/Marta Kaźmierska, Gazeta Wyborcza, Poznań

 

DEMO - wg Pawła Demirskiego

16 grudnia 2005

przygotowanie: Piotr Waligórski

 

ZGNIATACZ DŹWIĘKÓW - MUZYCZNA NOC W NOWE HUCIE

17 grudnia 2005

Zgniatacz Dźwięku, czyli studio nagrań i scena muzyczna. Nietypowe, bo stworzone przez amatorskie zespoły z Nowej Huty i bezrobotnych mieszkańców dzielnicy; oczywiście przy pomocy instytucji kultury. Start już na początku przyszłego roku w Łaźni Nowej. Projekt realizowany będzie w ramach unijnego programu EQUAL. Pomysł zrodził się w Ośrodku Kultury im. C.K. Norwida i Stowarzyszeniu Teatralnym Łaźnia Nowa.

IV Festiwal Genius Loci

Data publikacji
02 grudnia 2005

Teatr Łaźnia Nowa

os. Szkolne 25 Kraków   biuro@laznianowa.pl   sekreteriat: 12 425 03 20     bilety: 12 680 23 41

Teatr Łaźnia Nowa

os. Szkolne 25 Kraków   biuro@laznianowa.pl   sekreteriat: 12 425 03 20     bilety: 12 680 23 41

IV Festiwal Genius Loci

Następna Poprzednia
31. Krakowskie Reminiscencje Teatralne
"Blokpolis, czyli Moda na Antyk"